donderdag 29 november 2012

Hou eens op met uitstellen!

Ben jij een levensgenieter die zich vooral nergens druk om maakt? Moet je nog heel veel taakjes uitvoeren, maar stel je liever alles uit? High five, ik ben het meisje dat houdt van uitstellen, uitstellen en daarna het liefst nog een beetje uitstellen. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben, maar ik vond het tijd worden om hier eens wat aan te doen.
Uitstellen
De grote gunfactor
Soms ben je gewoon vermoeid en zit hard werken er vandaag even niet in. Maakt niet uit! Gun jezelf een paar uur om lui te zijn en te chillen. Voel je hier dan vooral niet schuldig om en spreek met jezelf een tijd af wanneer je iets gaat doen.
Niet teveel hooi op je vork nemen
Als je geen zin hebt, betekent dit niet dat je niets hoeft te doen. Begin met de kleine taakjes en probeer ze een voor een af te ronden. Als je eenmaal bezig bent is het makkelijker om door te gaan en kun je misschien wat grotere klusjes klaren.
Uitstellen
Klaarzetten
Moet je iets groots doen, maar heb je echt totaal geen zin? Bereid dan alles alvast voor! Moet je een groot opstel schrijven? Zet dan alvast een kopje thee, ruim je bureau op en zet een fijn muziekje aan. Als je dit allemaal gedaan hebt, heb je meestal vanzelf wel zin om te gaan zitten en alvast een beginnetje te maken. En onthoud: een goed begin is het halve werk!
Deadline
Het klinkt misschien heel logisch, maar het werkt wel het beste. Stel een deadline voor jezelf en zorg dat 'ie realistisch is. Kies ook vooral de taken waarvan je bijna zeker weet dat je ze af gaat krijgen, zodat je aan het eind van de dag ziet dat jij heus wel dingen gedaan krijgt!
Uitstellen
Voldoening
Als alle kleine taken gedaan zijn, moet je nu echt de tijd nemen voor de grote en zware klussen. Kies de taak uit die je het allerliefst afgerond zou hebben en begin daaraan. Je zult versteld staan hoe gelukkig je je voelt als die zware klus afgerond is! Het is een zure appel om doorheen te bijten, maar de pret die je daarna voelt, is het helemaal waard (geloof me, ik praat uit ervaring).
Als laatste moet je vooral niet vergeten om een tijdslimiet voor jezelf te stellen. Kies een tijd uit die je sowieso vol kunt houden en hou daarna een kleine pauze. Vervolgens ga je weer verder en waarschijnlijk ben je dan zo op dreef dat het allemaal wel weer vanzelf gaat.
Uitstellen
Zo, ik kan je vertellen dat als je dit probeert te doen je een stuk verder komt! Ik lig nog steeds het liefst uren in bed, maar ik weet inmiddels ook dat ik super blij ben als ik eindelijk eens een keer mijn hele kamer heb gepoetst en opgeruimd. Dat is voor mij een hele taak, maar geeft daarna heel veel voldoening.
Ben jij een uitsteller? Zo ja, wat zijn jouw tips om toch dingen gedaan te krijgen?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen