zaterdag 24 november 2012

Beat the herfstdip!

Het is herfst en er is geen ontkomen aan. Het is nog donker als je wakker wordt, het is vroeg donker. En het belooft er de komende maanden niet beter op te worden. Voor liefhebbers van de lente en zomer kan dit een regelrechte ramp zijn. Soms zelfs zo erg dat ze in een herfstdip belanden. Niet erg fijn als je dat ieder jaar weer moet meemaken. Tijd om er iets aan te doen dus.
beat the herfstdip
Als je last hebt van een herfstdip is het aannemelijk dat je een gevoelsmens bent. Immers, als je gevoel beïnvloed wordt door de hoeveelheid zon en licht, dan geeft dat al aan dat het een gevoel is. Het is dus de bedoeling dat dat gevoel wordt weggenomen. Maar hoe doe je dat? Door een warm gevoel te creëren.  Door de kou en nattigheid te accepteren en de situatie een zo positief mogelijke draai te geven.
Maar hoe doe je dat?!
- Kaarsjes! Het liefst geurkaarsjes. Zet ze ’s middags en ’s avonds aan tijdens het maken van je huiswerk. Niet alleen fijn om je handen af en toe boven te warmen. Het zorgt voor gezelligheid en een heerlijke geur. Danique's tip: subtiel geurende kaarsjes bevorderen je concentratievermogen, die van mij in ieder geval wel!
beat the herfstdip
- Herfstthee, warme chocolademelk met slagroom, kruidnootjes, Love Actually & Bridget Jones... Allemaal guilty pleasures waar je best in de herfst af en toe aan toe mag geven. Op doktersadvies (ons advies dus!). Geniet bewust van deze momenten. Duik niet op de bank met een film en kruidnoten terwijl je vervolgens je telefoon niet loslaat. Dat WhatsAppen en Twitteren kan ook wel even wachten. Nu ga je even lekker genieten. Duidelijk?
Het zijn niet alleen gevoelens. Het ene lichaam reageert nu eenmaal anders op de herfst dan het andere. Hormoonspiegels kunnen uit balans raken en een vitaminetekort kan optreden.. Wat doe je daar aan?
beat the herfstdip
- Omdat je ’s ochtends vroeg in het donker naar je school / studie gaat en vaak pas laat (en in het donker) weer naar huis gaat, is het belangrijk om wat daglicht te vangen in je middagpauze. Ja, het is lekker warm in de aula of in de kantine, maar vergeet ook niet even naar buiten te gaan. Dat daglicht heb je echt nodig.
- Denk je 'ik houd de zomer vast door zomerfruit en salades te blijven eten'? Think again! Dat is niet voor niets zomerkost. In de herfst en winter hebben we grover geschut nodig. Winterkost! Denk aan stoofpotten en stampotten! Ons lichaam heeft in de herfst en winter stevig voedsel nodig om te functioneren.
beat the herfstdip
- Je nachtrust in de herfst en winter is nog belangrijker dan anders. Zorg dat je je kamer volledig verduisterd hebt zodat je ’s nachts voldoende van het slaaphormoon melatonine aanmaakt. Dit zorgt voor cortisolproductie tijdens de dag. Cortisol heeft te maken met stress. Een verstoorde hoeveelheid cortisol kan er voor zorgen dat je stress krijgt.
- Regelmaat is erg belangrijk. Nachten van drie uur afwisselen met hele dagen in bed is vragen om moeilijkheden.
beat the herfstdip
- Zorg dat je blijft bewegen. Het is verleidelijk om met deze weersomstandigheden lekker binnen te blijven, maar een kort rondje hardlopen kan je heel veel goed doen. Het zorgt voor ontspanning en zorgt voor het geluksstofje “endorfine”.
- En schijnt de zon wel? Ga dan direct lekker naar buiten. Al is het maar een kwartiertje. Laat de zon je gezicht verwarmen en vang zo veel mogelijk zonnestralen. Vitamine D heb je no-dig!
beat the herfstdip
Geef niet toe aan de dip. Denk niet, 'ik heb een herfstdip nu kan ik de komende tijd zielig in een hoekje gaan zitten'. Pak het aan. Doe wat met bovenstaande tips en beat the herfstdip! Het leven is veel te kort (en leuk) om je door zo’n stom seizoen uit het veld te laten slaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen